Monday, August 7, 2017

Indonesia Lebih Feodal dari Malaysia

Feudal bermaksud negara yang dikuasai oleh para bangsawan sehingga menyebabkan penghormatan pada mereka sangat berlebihan.
Kata orang, Malaysia adalah sebuah negara feudal, namun sebagai perbandingan waktu di Malaysia kita akan dapat dengan mudah berjumpa dengan pemimpin tertinggi negara tanpa kawalan yang menyolok mata. Di Singapura negara republik seorang pemimpin tertinggi negara hanya mendapat kawalan peribadi pada jam kerja saja. Begitu juga dengan fasilitas negara seperti mobil, pesawat hanya untuk kepentingan kerja bukan untuk bawa keluarga anak isteri cucu sekeluarga bercuti ke luar negara
Di Indonesia pernah beberapa kali saya alami jalan macet karena adanya pejabat tinggi negara yang akan datang. Di pinggir jalan dipenuhi dengan tentara sepanjang beberapa kilometer. Hotel disebuah kota penuh tidak boleh di sewa hanya karena ingin menjaga keselamatan seorang yang bernama pemimpin. Bukankan pemimpin itu dipilih oleh rakyat dan negara tidak akan hancur disebabkan matinya seorang pemimpin.
Dalam skala kecil juga berlaku seorang anak, isteri, kemenakan, keluarga kopral tetapi berjalan, bicara dan berlagak dengan sombong melebihi seorang jeneral.. Ironis dan memalukan sekali karena negara ini bukan warisan harta nenek moyang mereka..

Jadi intinya, Indonesia lebih feudal dari Malaysia 

No comments: